Word geen WC-EEND

Gepubliceerd op 3 september 2024 om 12:33

'Wij van WC EEND adviseren WC EEND' werd bekend door een reclame de jaren '90 waarin in zelfbenoemde expert het eigen schoonmaakmiddel aanprijst. Inmiddels wordt de slogan in de communicatiewereld als voorbeeld gebruikt om een punt te maken over het belang van geloofwaardigheid en om te waarschuwen voor de valkuilen van overmatige zelfpromotie in marketing en communicatie, helaas een veelgemaakte fout van bedrijven. 

De slogan "Wij van WC EEND adviseren WC EEND" wordt vaak gebruikt door communicatieadviseurs en in de bredere context van marketing en communicatie als een ironische verwijzing naar het probleem van zelfpromotie en geloofwaardigheid. De slogan komt oorspronkelijk uit een reclamecampagne waarin de fabrikant van WC Eend (een merk van toilet schoonmaakmiddel) op een heel directe manier zijn eigen product aanprijst.

Veel bedrijven maken de fout om van de daken te willen schreeuwen hoe fantastisch hun producten of diensten zijn. Hierdoor verliezen zij de beleving van de kant vaak uit het oog. Bij het schrijven van sterke teksten moet je ver weg blijven van zelfbevlekking en bias. Een bedrijf dat zichzelf aanprijst zonder een externe, onafhankelijke referentie komt ongeloofwaardig over. Authenticiteit en geloofwaardigheid zijn de twee meest cruciale elementen binnen de communicatie. Mede door de komst van het internet en fake-news wordt het publiek steeds kritischer en geloven niet zomaar alles wat een bedrijf over zichzelf zegt.